We gebruiken cookies voor analyse en statistieken. Door deze site te gebruiken ga je hiermee akkoord.

Interview Renee Rienties Coordinator Manga, Comics & Illustration

Met een grote lach en ietwat kleine oogjes verschijnt Renee Rienties op mijn scherm. Ja, het gaat goed, heel goed. En het is ook heel druk. Maar daar hou ik van. Ik hou van werken, grapt Renee. Renee Rienties is striptekenaar, illustrator en sinds 2019 coördinator manga, comics en illustration bij The Big Draw. Dat harde werken betaalt zich uit; haar werk schitterde op Times Square en de Artist Alley van The Big Draw barst uit zijn voegen. En dit zijn slechts twee dingen. Hoe doet ze het? Wat is haar visie?

Net afgestudeerd van de Cibab, wilde ze de wereld in, maar hoe? Geen idee, want dat leerde Renee niet op school. ‘Oh wat was het fijn geweest als er toen iemand was die me een beetje bij de hand kon nemen. Die me kon laten zien wat zijn of haar stappen zijn geweest.’ Die ervaring, van het wiel zelf uit moeten vinden, is nu een grote motor van ideeën. ‘De stripwereld is een beetje aan het lijden. Er is een groot gat tussen de oude en de nieuwe generatie en er mist vernieuwing. Ik vind het belangrijk dat die twee werelden elkaar wel weten te vinden, ook dat er een uitwisseling ontstaat in stijlen. Bij The Big Draw krijg ik de mogelijkheid om die twee eilanden naar elkaar te trekken. Ik denk echt dat ik hiermee een grote bijdrage aan de stripwereld kan leveren. ‘

Sinds 2019 is Renee Rienties coördinator Manga, Comics & illustration bij The Big Draw, bij The Big Draw waren ze op zoek naar een tekenstijl die specifiek jongeren naar het festival zouden trekken. Hiervoor deed Renee een onderzoek naar de manga en anime subculture, organiseerde workshops en dit bleek populair. Een jongere doelgroep kwam erop af, precies de bedoeling. En het bevestigde ook het idee dat er vraag is naar plekken om uit te wisselen in de stripwereld. Het idee voor de Big Draw Artist Alley was geboren. ‘De eerste editie in 2021 hadden we 25 deelnemers, afgelopen jaar 200 en hiermee waren we de grootste van Nederland.’

Die Artist Alleys lieten haar en The Big Draw zien dat er echt een behoefte is bij makers om bij elkaar te kunnen ophalen. In 2022 kreeg ik impulsief een idee voor De Beeldmakersdag. Echt een inhoudelijke dag met panelgesprekken en de mogelijkheid om je werk te presenteren bij uitgevers. Dit was zo vet om te doen!’ Renee glundert als ze eraan terugdenkt. Achteraf checkt ze bij deelnemers wat wel en niet werkte. Want in verbinding staan met deelnemers en uitgevers vindt ze enorm belangrijk. ‘Daar zit de kracht, dat het voor en door makers is, want ik ben zelf natuurlijk ook een maker.’

Renee vertelt dat het coördineren en maken voor haar hand in hand gaan. Ze haalt heel veel inspiratie uit het contact met anderen en brengt als maker een groot netwerk mee, binnen haar functie als coördinator. ‘Het is ook dat het bij mij past. Ik vind netwerken ontzettend leuk. Ga graag met mensen in gesprek over hun werk. Wat dat betreft ben ik ook meer ondernemer dan kunstenaar.’

Ze heeft ervaren dat netwerken en je werk durven delen, loont. ‘Hier kunnen echt dingen uitkomen. Door mijn werk te delen, komen de projecten mijn kant op in plaats van andersom.’

Haar strip Camille voert al een tijd de bestsellerlijsten aan in Belgie, ze mocht samenwerken met Spinnin records waardoor haar animatie o.a. op Times Square, New York te zien was. ‘Los van deze successen als maker, geniet ik er enorm van dat ik door mijn ontwikkeling ook weer anderen kan helpen groeien door samen met The Big Draw hier ruimte voor te bieden. En dat ik dat hier mag doen, daar ben ik heel dankbaar voor!’